Érdekes, hogy autóvezetés közbeni telefonálást már néhány éve, a legtöbb országban betiltották, persze jogosan, addig az autóban történő dohányzást még nem, pedig ugyanúgy rossz végkimenetele lehet mindkettőnek.
Egy kutatás kimutatta, hogy átlagosan 2,1 másodpercig tart egy telefonos megkeresésre válaszolni, míg egy cigarettára való rágyújtás 4,9 másodperc alatt meg végbe. Ezáltal levonható a következtetés, miszerint nem csak a telefonálás, hanem a dohányzás is elvonja a sofőrök figyelmét, ezáltal még balesetet is okozhat. Akkor mégis miért lehet az egyiket, míg a másikat nem? Arról nem is beszélve, hogy felhúzott ablakoknál a gépjármű gázkamrává alakul át, ha valaki rágyújt vezetés közben, és mindenki tisztában van úgy az aktív, mint a passzív dohányzás egészségre gyakorolt hatásaival.
De ezen egyre több ország vezetői gondolkodnak el, és ahogy kitiltották a dohányosokat az éttermekből, klubokból, munkahelyekről és tömeges közlekedési helyek megállóiból, úgy a kívánnak tenni a kocsikban történő dohányzás ellen is. 2007. óta úgy Kanadában, mint Bangorban tilos a gépjárműben rágyújtani, ami az Egyesült Államok egyik tagállama. 2008-ban Új- Skóciában, Ontario-ban és Olaszországban, valamint Kolumbiában, 2009-ben már San Marino-ban is tilossá vált a dohányzást a négykerekű járműben. Van, ahol csak az von maga után büntetést, ha a gépkocsiban gyerek is ül, de ebben az esetben akár 250 dollárba is kerülhet.
A lényeg, hogy az egészség és biztonság megőrzésére egyre nagyobb figyelmet fordítanak, ami minden képpen dicséretes, a dohányosoknak pedig egyre több szabály betartására kell figyelniük, ha káros szenvedélyüknek akarnak élni.